رئيسجمهور افزود: در طول تاريخ انديشهها، مکتبها و ارزشهاي زيادي همچون مارکسيسم تا اعماق زندگي مردم وارد شده و قانون، منطق و فرهنگ ايجاد کردند، اما به دليل آنکه توسط يک ملت به معناي حقيقي کلمه باور نشدند، در تاريخ دفن شده و از بين رفتند.
وي با بيان اينکه اصرار و تکرار سخن گفتن از ايران به معناي تاکيد بر تعصبات قومي، نژادي، جغرافيايي و بازگشت به گذشته نيست، اظهار داشت: سخن گفتن از ايران در حقيقت نگاه به آينده و تبيين يک منش و ويژگيهايي است که هر ملتي براي رسيدن به کمال و سعادت بايد از آنها برخوردار بوده و به آن تکيه کند.
دکتر احمدينژاد با بيان اينکه عدهاي دليل برجسته بودن و نامآوري فردوسي را در زنده کردن زبان فارسي ميدانند در حالي که پيش از او رودکي نيز تاثير بسزايي در تثبيت فرهنگ و زبان فارسي داشته است، تصريح کرد: فردوسي در شاهنامه خلاصه نميشود و اگر بخواهيم عظمت اين شاعر بزرگ را دريابيم بايد نقش تاريخي او را در احياي روح جمعي ملت ايران تجزيه و تحليل کنيم تا متوجه شويم که او چه اقدام موثري انجام داد و چه حقي بر گردن ملت ايران و جامعه بشري دارد.
رئيسجمهور دستيابي به کمال و جامعه سعادتمند را در گرو استقرار توحيد، عدالت، عشق و آزادي عنوان و تصريح کرد: خداوند متعال اين عالم را براي انسان و انسان را براي کمال، شکوفايي و خدايي شدن خلق کرد تا با استفاده از استعدادهاي دروني خود، تجلي صفات و اسماء الهي در زمين شود و زندگي سعادتمند و سرشار از زيبايي را در جهان برقرار کند.
دکتر احمدينژاد با تأکيد بر اينکه ملت ايران، همواره ملتي موحد، عدالتطلب، مهرورز و آزاديخواه بوده است، خاطر نشان کرد: ملت ايران هميشه به حقوق ساير ملتها و کرامت انساني آنها احترام گذاشته و ملتي کمالجو بوده که هرگز به دستيابي به جايگاهي خاص، قانع نبوده است.
رئيسجمهور با اشاره به اينکه آداب، رسوم، تاريخ و عظمت ملت ايران گواه اين مدعاست که ملت ايران قرنها پرچمدار حرکت کمالي بشر در مسير استقرار توحيد، عشق، عدالت و آزادي بوده است، گفت: تمامي تعليمات زرتشت نتيجه عملي توحيد، عدالت و عشق بوده و در واقع پندار نيک، گفتار نيک و کردار نيک برگرفته از اعتقادات ملت ايران است.
دکتر احمدينژاد با بيان اينکه در دوره اي طولاني از تاريخ بشر در صحنههاي مختلف فقط سخن از ايران به ميان بود و تمام تمدن، فرهنگ و انسانيت در جهان تحت لواي پرچم ايران پايه گذاري شده است، اظهار داشت: ملت ايران همواره مخالف ظلم بوده و عدالت آنچنان در ميان ملت ايران از جايگاه والايي برخوردار بوده که حتي عدهاي که بدنبال عدالت نبودند، لقب عادل بر خود مينهادند.
رئيسجمهور با بيان اينکه ملت ايران همواره به دنبال علم، هنر، فرهنگ و حقجويي بوده و با تحقير ديگران مخالفت کرده است، خاطرنشان کرد: حقجويي در ذات فرهنگ ايرانيان بوده و حرکت ملت ايران در طول تاريخ هميشه رو به کمال بوده است.
دکتر احمدينژاد ادامه داد: ملت ايران در دوره اشکانيان که امروز متاسفانه تاريخ آن حتي در حافظه ايرانيان به فراموشي سپرده شده، در اوج تعالي فرهنگي بوده و بسياري از مسايل و ارزشهايي که امروز در دنيا به آن افتخار ميکنند در آن زمان در سطوح عالي تري در ساحت اجتماعي ايران محقق شده بود.
رئيسجمهور تصريح کرد: متاسفانه در اواخر دوران ساسانيان از سويي زشتيهاي فراواني بر ملت ايران تحميل گرديد که به واسطه آنها جامعه طبقاتي مستقر، ارزشهاي انساني منزوي و کرامت و شخصيت ملت ايران مخدوش شد و از سوي ديگر ولع و انتظار ملت ايران براي رسيدن به جامعهاي برتر، زمينه را براي پذيرش پيام آخرين در جهان مهيا ساخت.
دکتر احمدينژاد خاطرنشان کرد: ملت ايران در زمان پذيرش دعوت پيامبر آخر از کساني او به پيام رسول اکرم (ص) فرا ميخواندند، پيشرفتهتر و از بسياري از کشورها در عرصه هاي علم، صنعت، معماري، شهرسازي و اقتصاد برتر بود اما از آنجا که آرزوي تاريخي خود را در اسلام يافت، با آغوش باز آن را پذيرفت و همه موجوديت و هويت خود را به اميد استقرار توحيد، عدالت، عشق و آزادي به ميدان آورد و آن را براي برپايي سعادت در جامعه بشري فدا کرد.
رئيسجمهور اضافه کرد: البته اگر پيامبر اسلام(ص) در آن دوران مبعوث نميشد، مطمئناً جامعه ايراني دچار انقلابهاي فراواني ميشد، چرا که اعتراضهاي بسياري به اوضاع حاکم بر جامعه ايران در آن زمان در حال شکلگرفتن بود.
دکتر احمدينژاد تصريح کرد: ملت ايران تسليم حق شد و باوري در اين ملت بوجود آمد که ساکنان سرزمين وحي، امانت الهي را به خوبي پاسداري ميکنند و حرکت کمالي بشر را پيشقراولي خواهند کرد؛ ملت ايران تصور کرد که آنها بار اين امانت را به درستي بر دوش خواهند کشيد و به همين دليل اين کار را به آنان سپرد.
رئيسجمهور ادامه داد: با گذشت زمان شرايط تغيير کرد و جانشينان ناحق به نام پيامبر روي کار آمدند و ملت ايران ديد، مسيري که پيامبر اسلام (ص) ترسيم کرده به درستي طي نمي شود و آرمانها و ارزشهاي الهي از اولويت ساقط و تعصبات قومي بدتر و شديدتر از گذشته اما با لباس پيامبر (ص) و تقدس جايگاه جانشيني و ميراثداري ايشان احيا شده است.
دکتر احمدينژاد گفت: ملت ايران در آن دوران شاهد به قدرت رسيدن فاسداني چون متوکل عباسي بود که به واسطه حضور آنها در قدرت، جامعه طبقاتي شده، ثروتها انباشته و فرهنگ جاهلي عرب و عجم دوباره رسميت يافته و همه ضدارزشهايي که ملت ايران براي فرار از آنها به دامن اسلام پناه برده بود به نام اسلام به ملتها تحميل ميشود.
رئيسجمهور با انتقاد از اينکه عدهاي از آن دوران تاريک تاريخي تحت عنوان تمدن ياد ميکنند، اظهار داشت: اگر بپذيريم که انسانهاي عياش، دنياطلب و آدمکش نظير حکام عباسي، واجد فرهنگ و تمدن بودند، خود را از فرهنگ و تمدن ساقط کرده ايم چرا که در آن دوران تمامي زشتيها، تعصبات و خود برتربينيها به شکل جديد و با نقاب غيرقابل خدشه تقدس يافته از وابستگي اين حاکمان به جانشيني پيامبر اسلام (ص) دوباره بر جامعه حاکم شده بود.
دکتر احمدينژاد با بيان اينکه در اين مقطع زماني هويت ملت ايران مضمحل شد، افزود: ايرانيان به عنوان ملتي فعال و پيشگام به ملتي منزوي و با فرهنگي مضمحل تبديل شده و شاهد آن بودند که داشتههاي گذشته شان از دست مي رود و همواره تحت فشار تحقير و توهين کساني هستند که بويي از حقيقت پيام پيامبر اسلام (ص) نبردهاند.
رئيسجمهور اظهار داشت: در آن دوران غصهاي تاريخي بر ملت ايران که ميخواست دنيا را به سعادت برساند، حاکم شد که اگر اوضاع به همان منوال پيش برود، اثري از پيام پيامبر (ص) در جهان باقي نخواهد ماند.
دکتر احمدينژاد با اشاره به اينکه حکيم ابوالقاسم فردوسي در سالهاي ابتدايي غيبت کبراي امام زمان (عج) به دنيا آمد و رودکي در سالهاي ابتدايي غيبت صغري متولد شده بود و تقريبا همزمان با ولادت فردوسي از دنيا رفت، گفت: معتقدم اين دو سربازاني بودند که يکي پس از ديگري ماموريت بازگويي حقيقت پيام پيامبر(ص) را بر عهده گرفتند.
رئيسجمهور با بيان اينکه در طول تاريخ پرفراز و نشيب ايران، بزرگان و دانشمندان بيشماري زيسته که توانستهاند، تفاوت ميان پيام اصلي و انحرافي را براي ملتها مشخص کنند، ادامه داد: اما هيچکدام نتوانستند موجب ايجاد تحولي بزرگ در جامعه بشري شوند، در حالي که فردوسي با نگاهي عميق و تاريخي توانست اين تحول را ايجاد کند؛ چرا که او مشاهده کرد ملتي که بايد پرچمدار حرکتهاي الهي و انساني در جهان باشد، منفعل شده است.
دکتر احمدينژاد اظهار داشت: فردوسي از سويي حقيقت مکتب پيامبر (ص) را تبيين و از سويي ديگر هويت حقجوي ملت ايران را زنده کرد و با حقيقت آن پيام پيوند داد.
رئيسجمهور با تاکيد بر اينکه اقدام بزرگ فردوسي اين بود که روح جمعي و عدالتخواه ملت ايران را بيدار کرد، گفت: وي همه تاريخ ايران را زنده و چشم اميد ملت ايران را از متعصبان کوردل به داشتهها، آرمانها و استعدادهاي تاريخي خود متوجه ساخت و روح مسووليتپذيري را در اين ملت زنده کرد؛ فردوسي قصد داشت، هويت و عدالت را در بين ملت ايران زنده کند و به سرانجام رساندن اين ماموريت جز در قالب حماسه سرايي امکانپذير نبود.
دکتر احمدينژاد اظهار داشت: فردوسي از سويي سابقه پاکي، توحيد و عدالتخواهي ملت ايران را به رخ کشيد و از سويي ديگر استعداد ذاتي آن در فرهنگ سازي و تمدنآفريني را شکوفا و مسووليت تاريخي ملت را يادآور شد.
رئيسجمهور با بيان اينکه فردوسي حقيقت اسلام را به زيبايي ترسيم کرد، افزود: اين شاعر بزرگ هويت ملت ايران را زنده و راه او را که ادامه راه نبي، وصي و اهل بيت (ع) است، تبيين و مسووليت تاريخي ملت ايران را يادآور شد.
دکتر احمدينژاد خاطرنشان کرد: شاهنامة فردوسي در حقيقت توحيدنامه، خدانامه و تفسير قرآن است.
رئيسجمهور گفت: فردوسي مرز حقيقت اسلام را از زشتيها، پلشتيها، فريبها و تزويرها به خوبي جدا ساخت و نشان داد که حقيقت اسلام همان گمشده تاريخي ملت ايران است که بايد خود ملت از آن صيانت کند.
دکتر احمدينژاد فردوسي را زندهکننده زبان پارسي دانست و تصريح کرد: پس از دوران فردوسي شکوفايي حقيقي ملت ايران آغاز شد و علما، شعرا و دانشمنداني نظير حافظ، خاقاني، وحشي، مولوي و خيام از دل ملت ايران به جهان معرفي شدند؛ در حقيقت فردوسي ظرفي به نام زبان فارسي براي معرفي عظمتها و تجلي بزرگي آنها بوجود آورد.
رئيسجمهور با بيان اينکه نگاه فردوسي نگاهي جهاني و بينالمللي بود، اظهار داشت: فردوسي و آرش، مرزهاي فرهنگي ايران را ترسيم کردند و امروز بر اين باوريم که مرز فرهنگي ايران آنجايي است که عدالت، آزادي، توحيد و پاکي وجود دارد و هر کجا که از اين ارزشها نامي به ميان بيايد، آنجا ايران است و ما به آن عشق ميورزيم و مردم آن سرزمين را دوست خواهيم داشت.
دکتر احمدينژاد فردوسي، آثار و اقدامات او را احياگر جامعه بشري برشمرد و گفت: امروز مسووليت و مأموريت ملت ايران پرچمداري توحيد، عدالت، عشق و آزادي در جهان است و اين شأن حقيقي ملت ايران است.
/104
انتهای پیام/